پایان آب برابر است با پایان زندگی

بررسی علل کمبود آب و ارائه راهکارهایی برای مقابله بحران کم آبی

بررسی علل کمبود آب و ارائه راهکارهایی برای مقابله بحران کم آبی

در این وبلاگ سعی شده است به بحران کم آبی در ایران ، جهان و دریاچه ارومیه پرداخته شود و همچنین راهکارهایی برای رهایی از این بحران ارائه گردیده است


آخرین نظرات
با توجه به مصرف 90 درصدی منابع آب حوضه در بخش کشاورزی و بهره‌وری پایین آب در این بخش، یکی از مهم‌ترین راهکارها و اولویت‌های نجات دریاچه ارومیه و مهم‌تر از آن تداوم بهبود وضعیت دریاچه و پایداری آن، انجام اقدامات لازم در راستای کاهش مصرف آب در این بخش و افزایش میزان آب ورودی از منابع آبی داخل حوضه به دریاچه ارومیه می‌باشد. با توجه به شاخص‌های بین‌المللی و در راستای مدیریت پایدار منابع آب حوضه، طبق مصوبه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه کاهش 40 درصدی مصرف آب در سطح حوضه مدنظر قرار گرفته است. این هدف در طی یک برنامه 5 ساله (کاهش 8 درصدی سالانه در مصرف آب بخش کشاورزی کل حوضه) باانجام سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم و با ورود فناوری‏های جدید در جهت افزایش بهره‏ وری و اتخاذ تدابیر لازم به‌مانند تغییر الگوی کشت در راستای پایداری کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی تحقق خواهد یافت.

ضمنا با توجه به وضعیت خشکی بخش جنوبی دریاچه و روند سریع پسروی دریاچه در بخش شمالی در فصول خشک، برای تثبیت وضعیت دریاچه و جلوگیری از خشکی کامل آن و اثرات آن بر سلامتی و معیشت تمامی مردم منطقه، اتخاذ راهکارهای فوریتی و کوتاه مدت مدنظر ستاد قرار دارد. با توجه به اینکه چنین امری یعنی تامین آب فوریتی برای دریاچه تنها از طریق منابع آبی داخل حوضه میسر می‌باشد، لذا کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی با درنظر گرفتن مسائل اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن می‌تواند راهکار مناسبی برای تامین آب برای دریاچه در کوتاه مدت باشد.

در کنار راهکارهای ستاد برای احیای دریاچه ارومیه با ایجاد پایداری در حوضه آبریز به ­خصوص در بخش کشاورزی، موضوع مهم‌دیگری که همواره همراه با روند احیای دریاچه ارومیه توجه کافی به آن گردیده است، مسئله تامین اشتغال و معیشت بهره‌برداران بخش کشاورزی حوضه می‌باشد. از این رو ستاد احیای دریاچه ارومیه با تصویب راهکار "تهیه برنامه افزایش اشتغال و معیشت جایگزین" با توجه به نقش حدود 30 درصدی بخش کشاورزی در اشتغال حوضه، هرگونه تبعات ناشی از اجرای سایر راهکارها بر معیشت و اشتغال بهره‌برداران مورد مطالعه قرار داده و با همکاری دستگاه‏های مربوطه به دنبال تهیه برنامه شناسایی و عملیاتی کردن راهکارهای جبران و بهبود وضعیت آنان می‏باشد.

منبع: http://ulrp.sharif.ir


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۱۶
محمدصالح لجامی

نظرات  (۱)

۱۸ خرداد ۹۴ ، ۲۲:۴۹ سعیدی تبریز
از مطلبتون استفاده کردم ...موفق باشید 

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی


ساخت فلش مديا پلير

کد نمایش آب و هوا

کد نمایش آب و هوا