پایان آب برابر است با پایان زندگی

بررسی علل کمبود آب و ارائه راهکارهایی برای مقابله بحران کم آبی

بررسی علل کمبود آب و ارائه راهکارهایی برای مقابله بحران کم آبی

در این وبلاگ سعی شده است به بحران کم آبی در ایران ، جهان و دریاچه ارومیه پرداخته شود و همچنین راهکارهایی برای رهایی از این بحران ارائه گردیده است


آخرین نظرات

۱۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است


مـردم! به کمک دریاچه ارومیه بیایید!

استاندار آذربایجان شرقی گفت: دولت به تنهایی قادر به احیای دریاچه ارومیه نیست و ضرورت دارد که از طرح های کارساز مردمی در این خصوص استفاده شود.

 

به گزارش مهر، اسماعیل جبارزاده ظهر پنج شنبه در جلسه شورای فرهنگی اجتماعی احیای دریاچه ارومیه با بیان این مطلب افزود: احیای دریاچه وارد فاز عملیاتی شده و اقدامات دستگاه‌ های اجرایی در خصوص احیای این دریاچه آغاز شده است که در این بین آبرسانی به دریاچه یکی از بهترین راهکارهاست و باید از هر امکانی برای صرفه‌ جویی در مصرف آب و ذخیره آب ‌های سطحی و انتقال آن به دریاچه ارومیه استفاده کنیم.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۲:۳۷
محمدصالح لجامی


پنج سال پیش، هیات تخصصی تغییرات آب و هوایی که با همکاری کشورهای مختلف شکل گرفته است تصویر غم‌انگیزی از آینده کره زمین را به نمایش گذاشت، اما دانشمندانی که از پنج سال پیش تاکنون شواهدی را برای ارائه گزارش جدید در کنفرانس امسال جمع‌آوری کرده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند اوضاع از آنچه در گذشته پیش‌بینی کرده بودند به مراتب بحرانی‌تر است.

آنها برای اثبات این موضوع هفت شاهد ارائه کرده اند که آنها را مورد بررسی قرار داده ایم.

1- هشدار برای قطب جنوب

تا مدت ها پیش توده های یخی بزرگی که سال های سال قدمت داشت سطح اقیانوس منجمد شمالی را پوشانده بود. حتی در پایان تابستان نیز بیش از نیمی از اقیانوس را توده های یخی تشکیل می داد، اما در دهه گذشته افزایش دمای زمین موجب شده یخ های این منطقه نتواند با شروع فصل سرما بخش آب شده را جبران کند. به این ترتیب آب های تیره که گرما را جذب می کنند جایگزین توده های یخی سفید رنگ منعکس کننده گرما شده که در نهایت به تسریع ذوب برف ها منجر می شود. با افزایش رطوبت هوا امواج و جریان های هوایی شدیدتری در این منطقه شکل گرفته است که می تواند نقش مهمی در ضعیف شدن ساختار توده های یخی داشته باشد. بنابراین افزایش دما در منطقه قطب جنوب به دو برابر افزایش یافته است.


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۸:۳۶
محمدصالح لجامی

برای مشاهده روی شکل ها  کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۸:۱۰
محمدصالح لجامی

آب همواره یک ضرورت انکارناپذیر برای توسعه اجتماعی – اقتصادی و بقای اکوسامانه های حیاتی در سطح کره زمین بوده است.


از دیر باز تاکنون همواره تمدن ها و شهرها در نزدیکی آب شکل گرفته اند، هر کجا که آب نبوده حیاتی هم وجود نداشته و انسان ها همواره به دنبال آب در حرکت بوده اند.


اما متأسفانه ما کمتر به واقعیت های آب توجه کرده ایم، واقعیت هایی که ما را به تعجب وا می دارد. امروزه می دانیم که بیش از دو سوم سطح کره خاکی ما را آب فرا گرفته است اما به ارزش آب شیرین زمانی پی خواهیم برد که بدانیم از این همه آب موجود در جهان تنها حدود ۵/۲ درصد آن را آب شیرین تشکیل داده است و از این مقدار هم حدود ۷۰ درصد آن به صورت یخ در قطب شمال و جنوب یا به صورت آب های زیر زمینی عمیق با عمق بیش از ۲۰۰۰ متر می باشد که برای ما غیرقابل دسترسی است.


در مجموع می توان گفت از کل آبهای موجود در کره زمین کمتر از یک درصد آن به صورت آب شیرین قابل دسترس برای بشر و موجودات زنده در رودخانه ها و دریاچه های آب شیرین جاری است یا آب های زیر زمینی کم عمق را تشکیل داده است.بر طبق گزارش سازمان یونسکو اگر همه آبهای موجود در جهان را یک گالن فرض کنیم کل آب شیرین را باید به اندازه یک قاشق چای خوری در نظر گرفت.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۳:۴۹
محمدصالح لجامی

آب ماده ای فراوان در کره زمین است که  به شکل های مختلفی همچون دریا ، باران،رودخانه و... دیده می‌شود و دو سوم کره زمین را آب تشکیل می دهد ولی تنها دو درصد از این آبها آب شیرین می باشد.  آب در چرخه خود ، مرتباً از حالتی به حالت دیگر تبدیل می‌شود، اما از بین نمی‌رود. آب اشکال مختلف بخود می گیرد؛ باران، برف، تگرگ، یخ، شبنم و مه. تنها ماده که دارای سه حالت، انجماد، میعان و گاز است، این ماده حیاتی است

کشورهای که از نعمت وجود آب شیرین و رود خانه های جاری بهره مندند، می تواند به انحاء مختلف از این منبع گرانسنگ استفاده شایانی کنند

در ذیل به چند مورد از کابرد و اهمیت آب اشاره می کنیم:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۳:۰۹
محمدصالح لجامی

میانگین جهانی توزیع میزان استفادهٔ آب در بخش‌های مختلف در سال ۲۰۰۳ به صورت زیر بود است .

·         کشاورزی:  حدود ۶۹٪

·          صنعت : حدود ۲۳٪

·         مصارف خانگی: حدود ۸٪


بخش 


۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۷:۴۶
محمدصالح لجامی
کشور ایران‌ در مورد آب‌ دو چالش‌ اساسی‌ را پیش‌ رو دارد؛ چالش‌ اول‌ جمعیت‌ و چالش‌ دوم‌ محدودیت‌ منابع‌ آب‌ از لحاظ‌ کمی‌ و کیفی‌ است‌.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۱:۴۱
محمدصالح لجامی

   اگرچه حجم کلی آب‌های موجود برروی زمین نسبتاً زیاد می‌نماید اما متجاوز از ۹۷٪ این آب‌ها در دریاها و اقیانوسها متمرکز هستند و حدود ۲٪ نیز به صورت یخ و یخچال‌ها در مناطق قطبی تجمع یافته‌است. از یک درصد آب باقی‌مانده نیز بخش زیادی در اعماق زمین بوده که استخراج آن مشکل و از دسترس انسان به دور است.

 به‌علاوه، منابع آب شیرین در سطح زمین به طور یک‌نواخت توزیع نشده‌اند. درحال حاضر، ۹ کشور ۶۰٪ کل منابع آب شیرین را به خود اختصاص می‌دهند: کانادا، چین، کلمبیا، پرو، برزیل، روسیه، ایالات متحده آمریکا، اندونزی و هند.

 در مقابل حدود ۸۰ کشور با کمبود آب مواجه‌اند که برخی از آن‌ها تقریباً به هیچ منبع آب شیرین قابل توجهی دسترسی ندارند: کویت، بحرین، مالت، امارات متحده عربی، سنگاپور، اردن و لیبی.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۷:۵۵
محمدصالح لجامی

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی، با بیان این که بهره‌وری آب در ایران ۳۵ درصد و در دیگر کشورها ۶۰ درصد است، گفت: آبیاری نوین نه تنها باعث کاهش مصرف آب می‌شود، بلکه افزایش تولید محصولات کشاورزی را هم به دنبال دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی، با بیان این که بهره‌وری آب در ایران ۳۵ درصد و در دیگر کشورها ۶۰ درصد است، گفت: آبیاری نوین نه تنها باعث کاهش مصرف آب می‌شود، بلکه افزایش تولید محصولات کشاورزی را هم به دنبال دارد. 


سید راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد چگونگی افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی با توجه به کمبود آب و خشکسالی در کشور، گفت: ایران با توجه به بارندگی حدود ۲۵۰ میلی‌متر در سال، کشوری خشک و نیمه خشک به شمار می‌رود. 

وی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد آب موجود در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، اظهار داشت: بهره‌وری از آب در بخش کشاورزی حدود ۳۵ درصد است، در حالی که این میزان در کشورهای دیگر به ۶۰ درصد هم می‌رسد. 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی بیان داشت: به دلیل شرایط کم‌آبی و خشکسالی باید آب در کشور مدیریت شود و شرایط سخت آینده را پیش‌بینی کرد و از همین حالا به فکر افزایش بهره‌وری در مصرف آب باشیم. 

نوری اظهار داشت: خشک شدن دریاچه ارومیه، هامون و کاهش منابع آب زیرزمینی زنگ‌ خطری است که مدتها در حال نواخته شدن است، اما متاسفانه توجه کافی به حل این بحران نشده است. 

وی افزود: بهره‌گیری از روش‌های نوین آبیاری مثل آبیاری تحت فشار، قطره‌ای و غیره نه تنها باعث کاهش مصرف آب می‌شود، بلکه میزان تولید در محصولات کشاورزی را هم افزایش می‌دهد. 

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی بیان داشت: مدیریت مصرف آب به حمایت دولت و همکاری مردم و تولید‌کنندگان در بخش کشاورزی و در بخش‌های دیگر وابسته است و یک عزم ملی و مدیریت جهادی را می‌طلبد.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۸:۰۵
محمدصالح لجامی

حجم بارش ها 9 درصد کاهش یافت


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، حجم بارش های کشور از ابتدای مهرماه امسال تاکنون حدود 69 میلی متر ثبت شده که این میزان بارش در مدت مشابه سال آبی گذشته 76 میلی متر بوده است.

طبق این گزارش، میزان بارش ها در دوره درازمدت در همین زمان 73 میلی متر ثبت شده که براین اساس، حجم بارندگی های سال آبی جاری درمقایسه با متوسط درازمدت پنج درصد کاهش یافته است.

بیشترین افزایش بارندگی تا پایان هفته گذشته درمقایسه با دوره درازمدت در ایستگاه دهلران در استان ایلام با 262 درصد افزایش بارش بوده و ایستگاه میانده در استان کرمان با 100 درصد کاهش کمترین میزان بارندگی درمقایسه با دوره درازمدت را داشته است.

براساس آمارهای منتشره حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور نیز در سال آبی جاری چهار درصد در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته است.

از ابتدای سال آبی جاری حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور به پنج میلیارد و 80 میلیون مترمکعب رسیده

درحالی که این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته پنج میلیارد و 320 میلیون مترمکعب گزارش شده بود.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۹ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۲:۴۳
محمدصالح لجامی


ساخت فلش مديا پلير

کد نمایش آب و هوا

کد نمایش آب و هوا